Determinarea emisiilor poluante ale motoarelor autovehiculelor; Determinarea consumului de combustibil; Determinarea caracteristicilor de putere şi cuplu motor la autoturisme şi motociclete; Încercări vehicule şi componente;
Informaţii utile privind activităţile Departamentului Omologări de Tip
1. Determinarea emisiilor poluante ale motoarelor autovehiculelor
1. Nume formular/document: |
a. Descarcă |
Scopul activităţii: determinarea emisiilor medii de gaze la evacuare ale autovehiculelor după o pornire la rece, în condiţiile descrise de Regulamentul 83 CEE-ONU sau Directiva 70/220 CEE, cu modificările ulterioare. Testul de stabilire a emisiilor chimice poluante din gazele de evacuare ale unui autovehicul se efectuează în baza unei adrese de trimitere emisă de către departamentul DPCT al R.A.R. şi în urma unei programări obligatorii. Comanda (Adresa emisă de DPCT) se completează de către inginerii abilitaţi DPCT de la reprezentanţele teritoriale RAR. Programarea (cu programul informatizat) pentru efectuarea încercării se face de către reprezentanţele teritoriale RAR şi se înmânează solicitantului. Laboratorul de Încercări al RAR din Bucureşti-Voluntari poate face numai reprogramarea la testul de poluare, la cererea beneficiarului, atunci când se preda autovehiculul. Pentru alte comenzi externe, se completează de către beneficiar formularul F.PS-E300-18/02); La data programării, solicitantul încercărilor trebuie să prezinte următoarele documente: Persoana care prezintă vehiculul pentru încercări trebuie să completeze cererea de solicitare activitate RAR pe formularul F.PS-E300-18/03. După achitarea de către beneficiar a contravalorii lucrărilor ce vor fi efectuate se va prelua autovehiculul de la solicitantul încercărilor în baza unui Proces Verbal de Predare – Primire. Autovehiculul se va prezenta într-o stare tehnică bună. În interesul beneficiarului, înainte de efectuarea testului se recomandă înlocuirea următoarelor elemente: uleiul de motor, filtrele de aer, ulei şi combustibil. ÎNAINTE DE PRELUAREA AUTOVEHICULULUI SE VOR VERIFICA: Existenţa cârligului de remorcare (în vederea prinderii pe stând a autovehiculului); Autovehiculul se va prezenta cu o cantitate cât mai mică de combustibil în rezervor (max. 10 litri). Testul se desfăşoară pe durata a două zile lucrătoare consecutive. Necesită înregistrare: DA |
2. Determinarea consumului de combustibil
1. Nume formular/document: |
|
În baza Hotărârii Guvernului nr. 768/1991 privind înfiinţarea şi funcţionarea Regiei Autonome „Registrul Auto Roman”, RAR este instituţia abilitată să stabilească consumurile de combustibil în condiţii de exploatare a autovehiculelor. Astfel, pentru beneficiarii care solicită determinarea consumului de combustibil în condiţii efective de trafic, R.A.R. poate transmite contra cost, pentru autovehiculele aflate în baza de date, extrase de valori de consum de combustibil sau efectuează determinări de consum contra cost pe baza unei comenzi, a unei programări şi prezentarea autovehiculului la R.A.R. Voluntari pentru efectuarea determinărilor în trafic, conform specificaţiilor din comandă. Determinarea consumului de combustibil poate fi făcută în următoarele situaţii: pe stând, în condiţiile stabilite în procedura specifică a RAR, la cererea clientului (în condiţiile impuse de client). Necesită înregistrare: DA |
3. Determinarea caracteristicilor de putere şi cuplu motor la autoturisme şi motociclete
1. Nume formular/document: |
|
Scopul activităţii: determinarea caracteristicilor de putere şi cuplu motor la autoturisme şi motociclete Începând cu data de 06.04.2009, în cadrul Laboratorului de Încercări al RAR, s-a pus în funcţiune un nou stand dinamometric pentru efectuarea testelor de determinare a emisiilor medii de evacuare ale vehiculelor, tip AIP-ECDM 48L, MAHA 4×4. Acest echipament permite: Echipamentul asigură funcţionarea în următoarele moduri: simulare precisă a rezistenţelor la înaintare pe drum, control al vitezei, control al forţei de tracţiune, control al acceleraţiei. Necesită înregistrare: DA |
4. Încercări vehicule şi componente în cadrul Laboratorului de Încercări pentru Securitate Rutieră al RAR
1. Nume formular/document: |
|
Scopul activităţii: efectuarea încercărilor în conformitate cu directivele Comunităţii Europene (CE) şi regulamentele Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU). RAR este serviciu tehnic (laboratoare încercări) notificat de Guvernul României la Secretariatul General al ONU privind adoptarea de prescripţii tehnice uniforme şi condiţii de recunoaştere reciprocă a omologărilor eliberate pe baza acestor prescripţii – Geneva 1998. Laboratorul de Încercări pentru Securitate Rutieră al RAR dispune de resurse umane şi materiale pentru efectuarea de încercări ce vizează securitatea rutieră, atât cea activă cât şi cea pasivă, precum şi protecţia mediului. Laboratorul dispune de echipamente de testare ce permit efectuarea încercărilor în conformitate cu directivele CE şi regulamentele CEE-ONU. Necesită înregistrare: DA |
Alte încercări efectuate în cadrul Laboratorului de Încercări RAR sunt:
- încercarea pe vehicul a garniturilor de frână asamblate de înlocuire pentru autovehicule, se efectuează în situaţia în care garniturile de frână asamblate de înlocuire sunt destinate a echipa o axă a unui vehicul care are omologare internaţională conform R13 CEE-ONU sau Dir. 71/320 CEE şi sunt puse la dispoziţie garniturile de origine;
- încercarea pe vehicul a garniturilor de frână asamblate de înlocuire atunci când garniturile de frână asamblate de înlocuire sunt destinate a echipa o axă a unui vehicul care nu are omologare internaţională conform R13 CEE-ONU sau Dir. 71/320 CEE (sau certificatul de omologare nu poate fi prezentat) şi nu se cunosc garniturile de origine. Se aplică numai pentru tipuri (modele) de vehiculele din categoriile M3, N2 şi N3 cu o vechime mai mare de 5 ani, autorizate să circule pe drumurile publice din România şi care nu sunt echipate cu un dispozitiv antiblocare (ABS);
- încercarea pe vehicul a garniturilor de frână asamblate de înlocuire atunci când garniturile de frână asamblate de înlocuire sunt destinate a echipa o axă a unui vehicul care are omologare internaţională conform R13 CEE-ONU sau Dir. 71/320 CEE, dar garniturile de origine nu pot fi puse la dispoziţie întrucât nu se mai fabrică. Se aplică numai pentru tipuri (modele) de vehiculele din categoriile M3, N2 şi N3 cu o vechime mai mare de 5 ani, autorizate să circule pe drumurile publice din România şi care nu sunt echipate cu un dispozitiv antiblocare (ABS);
- încercarea pe standul cu mase inerţiale a garniturilor de frână asamblate de înlocuire pentru autovehicule se efectuează în situaţia în care garniturile de frână asamblate de înlocuire sunt destinate a echipa o axă a unui vehicul care are omologare internaţională conform R13 CEE-ONU sau Dir. 71/320 CEE şi se cunosc garniturile de origine.
Formularele se tipăresc la imprimantă, se completează şi apoi se transmit prin fax la nr. +4-021-350 82 84, +4-021-318 17 43 sau se scanează şi se transmit prin e-mail la adresa dot@rarom.ro.
De asemenea, formularele completate se pot aduce şi personal la sediul central RAR din Bucureşti.